Ja zeggen aan God?

Uit onze blog

Alles tegelijk... Eucharistie
  • Geplaatst op:  woensdag, juni 26, 2019

Is de zondagsviering sacraal of werelds? Ligt de klemtoon op de consecratie of op het Woord? Is het een moment van ingetogen bidden of van enthousiast zingen? Gaat het om de aanwezigheid van Christus of om de ontmoeting met medegelovigen? Het is dat alles tegelijk. Neem één aspect weg en er ontstaat een gemis. Het ene uitspelen tegen het andere doet afbreuk aan het geheel.

De kunst van apostel zijn - volgens kardinaal Danneels (1933-2019)
  • Geplaatst op:  donderdag, juni 20, 2019

Kardinaal Danneels drong steeds aan op een “zachte evangelisatie”.
Vanuit het handelen en het voorbeeld van de Heer, nodigt de Kardinaal ‒ in een van zijn teksten ‒ ons uit even na te denken over de grondhoudingen, over de grondstromen die drager zijn van apostolische wijsheid.

Evangelie van vandaag   26/06/2019

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: Wacht u voor de valse profeten, mensen die tot u komen in schaapskleren, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zult ge ze kennen. Plukt men soms druiven van dorens of vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de zieke boom brengt slechte vruch­ten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, noch een zieke boom goede vruchten. Iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. Aan hun vruchten dus zult ge ze kennen.

Mt. 7, 15-20

“Voor God is er geen verleden en geen toekomst, voor God is alles tegenwoordige tijd”
(Miguel de Cervantes, 1547-1616)

"Ook vandaag nog wordt Jezus geboren uit Maria en de heilige Geest"

Kardinaal Suenens

• Pater Frederic Testaert, Abt van de Abdij van Postel, België

“Altijd “Ja” zeggen aan God, met Maria en zoals Maria, ook in de kleine dingen. Dat is wat belangrijk is in het leven. Dat is wat waar ik aan denk bij de spiritualiteit van FIAT.”

Zuster Marie-Colette, Ursuline, Frankrijk

“Door de bijdragen van de FIAT-vereniging heb ik het dynamisme van de spiritualiteit van de heilige Louis-Marie Grignion de Monfort opnieuw mogen beleven.”

Zr. Camilla, Gemeenschap Onze Lieve Vrouw van Walsingham (UK)

“We ontdekten de FIAT-rozenkrans niet lang na de stichting van onze gemeenschap, toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van Walsingham. De FIAT-rozenkrans sprak ons aan omdat ze zo goed aansluit bij het charisma van onze gemeenschap, gefundeerd op het ‘Fiat’ van Maria bij de Aankondiging. We bidden haar dagelijks in onze gemeenschap en hopen deze spiritualiteit doorheen Engeland te verspreiden”

• Marc Eneman

Marc Eneman Psychiater, hoofdarts UPC Sint-Kamillus Bierbeek

[Rond geloof en gelovig zijn] heb ik veel en lang getwijfeld en nog altijd vraag ik me of het allemaal waar is en geen begoocheling is. (…)

Prof. Em. Jan Van der Veken, België

“De FIAT-rozenkrans is een uitgelezen kans om, onder inspiratie van de heilige Geest, met Maria, binnen te treden in de mysteries van Jezus’ leven.”

Christoffel Waelkens Hoogleraar sterrenkunde aan de KU Leuven

Christoffel Waelkens, Hoogleraar sterrenkunde aan de KU Leuven

Vanaf het begin heb ik de intuïtie meegekregen dat het christendom geen aaneenschakeling van kleine verhaaltjes is, maar dat het om één groot verhaal gaat. (…)

• Rombaut Nana Ndana, Kinshasa

“Gedragen door de spiritualiteit van FIAT vormen we een sterke gemeenschap in Kinshasa. We houden ons onder andere bezig met de zorg voor gevangenen, ongeneeslijk zieken en aids-patiënten.”

Fragment uit het boek "Koning Boudewijn, het getuigenis van een leven", België

“Leer mij, Heer, te zijn wat Gij wilt voor wie ik zal ontmoeten: een getuige van uw Liefde voor de mensen.”

Kardinaal Godfried Danneels, België

“Dat deze kleine FIAT-rozenkrans haar weg mag vinden naar de families en cenakelgroepen om, verenigd met de maagd Maria, de Geest van Pinksteren te ontvangen.”

• Paus Franciscus, Rome, 3 Juli 2015

“Met de woorden van kardinaal Suenens wens ik de identiteit van de vernieuwing te beschrijven[…] hij omschrijft ze als een ‘stroom van genade’ […] Het is Veronica O’Brien die de Kardinaal vroeg naar de Verenigde Staten te gaan om met zijn eigen ogen de werken van de Geest te zien.”

Marie-Geneviève, Foyer de Charité, Togo

“Sinds de oprichting van de Jeunes de Lumière in 1999 hebben de jongeren de gewoonte om iedere eerste zondag van de maand samen de kleine rozenkrans te bidden. Ze hadden het plezier deze zelf te maken en te verdelen.”

Kevin O’Connell, VS

“Enkele maanden voor een familiedrama heb ik de FIAT-rozenkrans leren kennen. Maar wat is de FIAT-spiritualiteit? Zonder aarzelen durf ik zeggen: zich openstellen voor de Heilige Geest!”

• Roger en Cecile Matthys-Ryckaert , België

“Het dagelijks bidden van de FIAT-rozenkrans heeft onze relatie zuurstof gegeven en heeft ons geholpen een gave te zijn voor God en voor elkaar.”

Patricia Adriaens

Gedelegeerd bestuurder bij Fribona. Voorzitter dienstencentrum Gid(t)s. Lid van de Raad van Bestuur Streekfonds West-Vlaanderen, lid van ETION en De Hanze.