Ja zeggen aan God?

Uit onze blog

Als het stof van de woorden aan jou kleeft; was dan je ziel met stilte (R. Tagore)
  • Geplaatst op:  zondag, augustus 23, 2020

Iedereen heeft het vandaag de dag over de inflatie van het woord. We praten maar. Heel de planeet spuwt woorden als een nooit slapende vulkaan. En alles ligt bedekt met de as van dode woorden.

Te gast bij Marta en Maria (Lc. 10, 38-42)
  • Geplaatst op:  zondag, augustus 16, 2020

Jezus wordt tijdens zijns laatste reis naar Jeruzalem gastvrij ontvangen bij Marta en Maria. Het is een bekend verhaal dat ook herkenbaar is voor ons. Bij ons dringt er zich ook een hele resem vragen op wanneer we bezoek ontvangen. Wat zullen we aanbieden om te eten en te drinken? Hebben we voldoende in huis? Waar zullen we de gasten ontvangen? Laten we even proberen om Maria en Marta uit de keukensfeer te halen om te ontdekken wat Lucas ons wil zeggen.

Het verhaal van de ontvangst bij Marta en Maria volgt meteen op de parabel van de barmhartige Samaritaan. Het maakt deel uit van een geheel over leerling van Jezus worden. Daarin gaat het over de onthechting, over deelgenoot worden van Jezus’ werk, over de liefde tot God en tot de naaste en over het gebed. Binnen dit deel van het evangelie leren we dat we naastenliefde niet kunnen losmaken van Godsliefde en de stroom niet kunnen afsnijden van de bron die hem voedt.

Evangelie van vandaag   28/11/2020

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: Zorgt er voor dat uw geest niet afgestompt raakt door een roes van dronkenschap en de zorgen des levens; laat die dag u niet als een strik onverhoeds grijpen, want hij zal komen over allen waar ook ter wereld. Weest dus te allen tijde waakzaam en bidt, dat ge in staat moogt zijn te ontkomen aan al die dingen die zich gaan voltrekken, en stand moogt houden voor het aangericht van de Mensenzoon.'

Lc 21, 34-36

“Voor God is er geen verleden en geen toekomst, voor God is alles tegenwoordige tijd”
(Miguel de Cervantes, 1547-1616)

"Ook vandaag nog wordt Jezus geboren uit Maria en de heilige Geest"

Kardinaal Suenens

• Marie-Geneviève, Foyer de Charité, Togo

“Sinds de oprichting van de Jeunes de Lumière in 1999 hebben de jongeren de gewoonte om iedere eerste zondag van de maand samen de kleine rozenkrans te bidden. Ze hadden het plezier deze zelf te maken en te verdelen.”

Christoffel Waelkens Hoogleraar sterrenkunde aan de KU Leuven

Christoffel Waelkens, Hoogleraar sterrenkunde aan de KU Leuven

Vanaf het begin heb ik de intuïtie meegekregen dat het christendom geen aaneenschakeling van kleine verhaaltjes is, maar dat het om één groot verhaal gaat. (…)

Rombaut Nana Ndana, Kinshasa

“Gedragen door de spiritualiteit van FIAT vormen we een sterke gemeenschap in Kinshasa. We houden ons onder andere bezig met de zorg voor gevangenen, ongeneeslijk zieken en aids-patiënten.”

Patricia Adriaens

Gedelegeerd bestuurder bij Fribona. Voorzitter dienstencentrum Gid(t)s. Lid van de Raad van Bestuur Streekfonds West-Vlaanderen, lid van ETION en De Hanze.

Zuster Marie-Colette, Ursuline, Frankrijk

“Door de bijdragen van de FIAT-vereniging heb ik het dynamisme van de spiritualiteit van de heilige Louis-Marie Grignion de Monfort opnieuw mogen beleven.”

Kardinaal Godfried Danneels, België

“Dat deze kleine FIAT-rozenkrans haar weg mag vinden naar de families en cenakelgroepen om, verenigd met de maagd Maria, de Geest van Pinksteren te ontvangen.”

• Kevin O’Connell, VS

“Enkele maanden voor een familiedrama heb ik de FIAT-rozenkrans leren kennen. Maar wat is de FIAT-spiritualiteit? Zonder aarzelen durf ik zeggen: zich openstellen voor de Heilige Geest!”

Paus Franciscus, Rome, 3 Juli 2015

“Met de woorden van kardinaal Suenens wens ik de identiteit van de vernieuwing te beschrijven[…] hij omschrijft ze als een ‘stroom van genade’ […] Het is Veronica O’Brien die de Kardinaal vroeg naar de Verenigde Staten te gaan om met zijn eigen ogen de werken van de Geest te zien.”

Pater Frederic Testaert, Abt van de Abdij van Postel, België

“Altijd “Ja” zeggen aan God, met Maria en zoals Maria, ook in de kleine dingen. Dat is wat belangrijk is in het leven. Dat is wat waar ik aan denk bij de spiritualiteit van FIAT.”

• Roger en Cecile Matthys-Ryckaert , België

“Het dagelijks bidden van de FIAT-rozenkrans heeft onze relatie zuurstof gegeven en heeft ons geholpen een gave te zijn voor God en voor elkaar.”

Marc Eneman

Marc Eneman Psychiater, hoofdarts UPC Sint-Kamillus Bierbeek

[Rond geloof en gelovig zijn] heb ik veel en lang getwijfeld en nog altijd vraag ik me of het allemaal waar is en geen begoocheling is. (…)

Zr. Camilla, Gemeenschap Onze Lieve Vrouw van Walsingham (UK)

“We ontdekten de FIAT-rozenkrans niet lang na de stichting van onze gemeenschap, toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van Walsingham. De FIAT-rozenkrans sprak ons aan omdat ze zo goed aansluit bij het charisma van onze gemeenschap, gefundeerd op het ‘Fiat’ van Maria bij de Aankondiging. We bidden haar dagelijks in onze gemeenschap en hopen deze spiritualiteit doorheen Engeland te verspreiden”

• Fragment uit het boek "Koning Boudewijn, het getuigenis van een leven", België

“Leer mij, Heer, te zijn wat Gij wilt voor wie ik zal ontmoeten: een getuige van uw Liefde voor de mensen.”

Prof. Em. Jan Van der Veken, België

“De FIAT-rozenkrans is een uitgelezen kans om, onder inspiratie van de heilige Geest, met Maria, binnen te treden in de mysteries van Jezus’ leven.”